Monday, September 26, 2011

kembali ke tanta

Bismillah...

Alhamdulillah, diri ini, telah kembali berjalan di bumi tanta..lagi..bumi di mana aku belajar matang itu apa...bumi di mana aku belajar perjuangan itu apa...bumi di mana aku belajar bagaimana untuk bertolak-ansur dan berlapang dada....Allah..aku bersyukur aku dicampakkan di bumi ini....tidak pernah terlintas di fikiran ini, aku akan menuntut khazanah Allah di bumi mesir ini...=)

Kini, aku adalah pelajar tahun 1 di fakulti pergigian, University Tanta. Alhamdulllah, keputusan peperiksaan yang lalu, cemerlang...alhamdulillah......syukur tak terhingga....terasa diri ini tidak layak untuk mendapat hadiah itu dari Allah...aku anggap, ini sebagai ujian & motivasi dari Allah untuk tahun-tahun seterusnya, supaya aku lebih gigih !

Insan-insan yang tersayang sentiasa bermain di kotak fikiran..ummi, ayah, tok timah, tok che’ ah, muaz, akak, ikah.....kalau ikutkan hati, ingin saja aku tinggalkan semua ini, asalkan, aku  boleh tidur di riba mereka...asalkan, aku boleh minta agar mereka sikatkan rambutku..asalkan aku dapat makan & minum hasil air tangan mereka....namun, aku, Allah pilih...untuk membela agama sebagai doktor gigi kelak...semestinya, pengorbanan yang ikhlas, sangat diperlukan..

Dulu, ayah pernah bilang, “ nanti, pa nak ganti dr. Mahathir jadi perdana menteri!!!!”  hmm..ayah, ketahuilah, anakmu ini, akan mengikut jejak langkahmu...mungkin aku tak akan dapat jadi perdana menteri...semestinya! aku perempuan... namun, aku akan jadi insan hebat seperti dr. Mahathir...malah lebih hebat lagi!! insyaAllah..

Dulu juga, ayah pernah bilang, “pa nak tengok siapa yang boleh jaga mak!” dan mungkin benar, ayah sedang lihat, siapa yang dapat jaga tok che’ah....mungkin aku tak berkesempatan untuk jaga tok che ‘Ah, kerna sibuk dengan urusan pelajaran..namun, aku ambil kata-kata ayah itu, sebagai cabaran untuk aku, agar kelak, aku dapat jaga ummi!!insyaAllah..

Akhir kata, setinggi mana pun impian aku, kekuatanku untuk aku memenuhi impian setinggi langit ini, masih di tangan Allah....Ya Rabbi, kau kurniakan aku kekuatan untuk aku terus berjuang, tanpa mngenal erti letih........amiiin...

aku harus lebih gagah!!

No comments:

Post a Comment